صوت | دعای برای امام عصر(عج)؛ ادای اجر رسالت پیغمبر(ص)
کد خبر: 3952153
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

صوت | دعای برای امام عصر(عج)؛ ادای اجر رسالت پیغمبر(ص)

وقتی مودت خود را نسبت به امام عصر(عج) با دعا ابراز می‌کنیم به این آیه شریفه عمل کرده‌ایم:«قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» در حقیقت با این دعا اجر رسالت پیغمبر(ص) را ادا می‌کنیم.

دعای برای امام عصر(عج)؛ ادای اجر رسالت پیغمبر(ص)به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن سبط الشیخ در بیان فوائد دعا برای امام عصر(عج) بر اساس کتاب مکیال المکارم گفت: به گفته صاحب مکیال، دعای برای فرج حضرت حجت(عج) ادای اجر نبوت پیغمبر اکرم(ص) است. در قرآن کریم فرموده:«قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» من اجری از شما نمی خواهم مگر مودت نزدیکانم.

روشن است که پیامبر اکرم(ص) اجری نمی‌خواستند. اجر ایشان با خداست، اما خدای متعال به ایشان امر فرمودند که از امت برای رسالت خودت طلب اجر کن و آن اجر این است که ذوی القربی تو را دوست بدارند.

مرحوم علامه امینی می‌فرماید کلمه اجر در این آیه نکته دارد، چون اجر هر چیز متناسب با آن است. اجر رسالت این نکته را دارد که تمام رسالت پیغمبر(ص) در یک کفه ترازو و مودت ذوی القربی که اجر آن است در کفه دیگر و ارزش آن مطابق با نبوت پیغمبر(ص) است.

در آیه دیگر می‌فرماید: « قُلْ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ» اگر ذوی القربی را دوست بدارید به نفع خود شما است؛ یعنی هرچه محبت ذوی القربی در شما قوی باشد، مقام ابدی شما بالاتر می‌شود. گفته‌اند: «أكثَرُكُم نورًا يَومَ القِيامَةِ أكثَرُكُم حُبًّا لاِلِ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه و آله.»

مودت یعنی بروز محبت قلبی. محبت امری قلبی است و آثار خارجی آن را مودت نامیده‌اند. بنابراین یک بُعد مودت، بروز دادن محبت با برگزاری مجالس و عرض ادب و سینه زنی است و یکی از مهم‌ترین موارد آن، دعای برای محبوب است. اثر محبت باطنی این است که دائم به توسل و دعا و نگرانی نسبت به او بگذرانیم خصوصا اگر بدانیم محبوب در فشار و در زندان غیبت است و هر روز چه بلاها بر سر او می‌آید وقتی در جریان مشکلات دوستانش قرار می‌گیرد. این اثر محبت است. در نتیجه وقتی این مودت را با دعا ابراز می‌کنیم به این آیه شریفه عمل کرده‌ایم:«قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» در حقیقت با این دعا اجر رسالت پیغمبر(ص) را ادا می‌کنیم.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha